”Tänk på slutet redan från början!”

4 oktober, 2018

– Det gäller att både våga testa och misslyckas snabbt, sa Vitrolifes affärsområdeschef Maria Forss under Park Annual 2018. Här är hennes fem viktigaste råd till entreprenörer som vill lyckas:

Tänk på slutet redan från början

  • Finns det någon därute som är beredd att betala när produkten är på marknaden?
  • Du kan inte bränna tid och pengar på att utveckla utan att det finns ett behov.

Se till att alla i teamet har samma agenda

  • Hur ser ni på ägandet och på vad som kommer att krävas för att lyckas?
  • Har alla i teamet samma inställning till arbetsinsatsen som kommer att krävas?
  • Gör ni samma bedömning av projektets riskprofil?
  • Har ni samma bild av hur länge ni tänker arbeta med just detta projekt?
  • Har ni en gemensam uppfattning om när det kommer att vara dags att göra exit?

 Få pengarna att räcka längre

  • Se till att ha en plan för att tidigt få ett positivt kassaflöde – redan under utvecklingsfasen.
  • Ta höjd och planera för olika scenarion på väg till marknaden.
  • Går det att köra parallella utvecklingsspår för att spara tid?
  • Vilka tidsfaktorer är projektet beroende av. När kickar patentkostnaderna in, och finns det då pengar i kassan för detta?
  • Skulle mer resurser i form av pengar och personal ta projektet snabbare till marknaden?
  • Är det en möjlighet att dela utvecklingskostnaderna med någon annan?
  • Går det att sälja licenser till marknader som inte är reglerade?

Klä bruden

  • Om ni inte själva tänker ta projektet hela vägen gäller det att göra det attraktivt för någon annan att ta över.
  • Säkerställ att ni har samma förväntningar på avkastning.
  • Bygg redan från början upp ett datarum som kan användas under due diligence.
  • Kartlägg tidigt potentiella partners eller tagare av projektet.
  • Ta hjälp av M&A-experter
  • Se till att det finns kapital för att hålla ut i en längre exitprocess än väntat.

Gör kontinuerlig riskanalys

  • Se till att marknadsanalysen hålls uppdaterad.
    • Hur förändras konkurrensen?
    • Hur lång tid är det kvar till marknaden?
    • Kommer kunderna vilja betala?
  • Vilka regulatoriska risker finns för de största marknaderna?
  • Produktutvecklingsrisk – når vi den uppsatta kravprofilen på produkten?
  • Hur ser produktionsriskerna ut – möjlighet att öka, skala upp, konkurrenskraftiga cost of goods, risken för piratkopiering?

Text: Kenny Genborg, utifrån Maria Forss presentation på Park Annual