Mötet som kan förändra allt för startupbolagen

29 november, 2019

Stora och små aktörer inom healthech behöver varandra. Därför var det hård konkurrens om mötestiderna när Ignite Sweden såg till att de stora branschjättarna träffade de nytänkande startupbolagen.

– Vi behöver fylla på vår kunskap och vårt värdeerbjudande mot hälso- och sjukvården, säger Ulrika Giers på Roche Diagnostic, ett av tio stora life science-bolag som mötte mer än 50 små bolag på Ignites healthtech-event i Göteborg.

På andra sidan det lilla mötesbordet i universitets huvudbyggnad i Vasaparken avlöste startup-entreprenörer varandra. För att få en chans att möta just Roche. Eller någon av de andra internationella jättarna vid de övriga borden – som AstraZenea, Pfizer och Novartis.

– Jag är glad för att Roche ville träffa just mig. De har haft möjlighet att välja bland alla anmälda bolag, säger Petter Knagenhjelm, vd för Opatus.

Opatus vd Petter Knagenhjelm möter Susanna Francke Rodau och Ulrika Giers från Roche Diagnostic.

Bolaget är en del av Sahlgrenska Science Parks accelerator och ett av de västsvenska inslagen i denna andra nationella upplaga av Ignite healthtech. Opatus har ett digitalt stöd för neuropsykiatriska diagnoser som ADHD, men det kan också fungera som ett analysverktyg för bland annat Parkinsons, Alzheimers och olika typer av hjärnskador.

– Vi har gallrat ut åtta företag där vi ser att det finns ett gemensamt intresse att mötas, säger Ulrika Giers, Director, chef för Commercial Operations RMS vid Roche Diagnostic.

Vad är det ni letar efter i första hand?

– Vi är med här av flera anledningar. Det blir en sorts marknadsspaning. Vad är det som händer inom startupområdet och hur kan det passa in för oss?

– Men vi letar också efter hur vi kan hitta partners som kan hjälpa oss att utvecklas inom digitaliseringen av hälso- och sjukvården, och hur vi kan nå patienter och kliniker på ett annat sätt, säger Susanna Francke Rodau, ansvarig för utvecklingen inom området hälso- och sjukvård vid Roche Diagnostics.

Mötet med entreprenörerna blir en chans att ta del av deras lyhördhet, deras snabba fötter och uppfattning om hur tekniktrenderna ser ut.

– För ett stort företag tar det lång tid att ändra kurs. De här bolagen lyssnar in marknaden mycket snabbare än vad vi gör.

Småbolagen, å sin sida, vill få kontakt med personer och bolag som är intresserade av att stötta deras utveckling. Det kan vara finansiellt, med marknadskanaler, samarbeten, tekniska resurser eller på annat sätt. Kanske kan deras affärsidé passa in i det större bolagets planer.

Daniel Olsson vid Capio Närsjukvård tar chansen att dela med sig av sina erfarenheter.

Men det kan också finnas annan, enkel men mycket handfast, hjälp att få i mötet med de stora. Det framhåller Daniel Olsson på Capio Närsjukvård. Han sitter några bord bort tillsammans med sin kollega Urban Jersby. Som en del av den offentligt finansierade vården har Capio värdefulla insikter om vad som krävs för att göra affärer med den svenska sjukvården – som många startupbolag ser som en primär framtida kund.

– Vi är här för att få inspiration och hitta guldkorn. Men vi vill också dela med oss av erfarenheter och kunskaper till bolag som jobbar mot offentligt finansierad sjukvård. Hur det funkar egentligen, säger Daniel Olsson.

– Startups brinner otroligt mycket för det de håller på med. De är helt inne i det de gör, men vet ofta inte hur det ska kommersialiseras eller hur pengaflödena ser ut i sjukvården. Då blir det lätt att man prissätter sin produkt fel. I så fall blir det ingen affär oavsett hur bra produkt man har.

Urban Jersby lägger till:

– Jag skulle önska att startupbolagen sätter sig in i finansieringsmodellen lite bättre. Ibland kan den sätta stopp. Hur bra idén än är. Det missar många.

Vad är det de inte förstår?

– De tror att det finns ganska mycket pengar inne i systemet. Ibland kanske man hör någon säga att det bara kostar 149 kronor i månaden för en nischad applösning, Det kan vara en bra lösning på alla sätt, men intäkten är ju inte ens 149 kronor i månaden för den patienten överhuvudtaget. Då blir det svårt för oss att hoppa på den tjänsten, Det blir en förlustaffär från dag ett.

Magnus Bergendahl, Sahlgrenska Science Park, ser en stark trend där stora och små företag närmar sig varandra.

Ignite är ett nationellt initiativ med finansiering från Vinnova, Energimyndigheten och Tillväxtverket. Syftet är matcha ihop de många aktörer som tillsammans utgör det som brukar kallas för den dynamiska och snabbt växande svenska startup-scenen, med företrädare för de stora globala aktörer som också finns i landet.

– Det ligger helt i linje med den starka trenden vi ser, mot öppen innovation och ett ömsesidigt utbyte mellan stora och små bolag, säger Magnus Bergendahl, utvecklingschef vid Sahlgrenska Science Park.

– De stora bolagen ser värde i nytänkandet hos startupbolagen för att se omvärlden och sin egen verksamhet på ett nytt sätt. Det är nödvändigt för att ställa om affärer och produktutveckling.

Magnus Bergendahl ser processen fram till mötesdagen på universitetet som den stora styrkan i Ignites system. Väldigt mycket arbete från alla inblandade ligger bakom att så många stora aktörer, som representerar så mycket utvecklingskraft, sluter upp.

– Det handlar oerhört mycket om att matcha ihop rätt bolag och skapa ett tydligt underlag för att mötet blir kvalificerat för båda parter, säger han.

Stina Lantz, Ignite Sweden, beskriver hur mötesprocessen går till.

– Genom att vi har så många olika inkubatorer och acceleratorer i nätverket blir det en väldigt stor kontaktyta mot de som är kvalificerade att vara med här. Vi har bra koll på vad som rör sig på det här området. Det är en stor samlad styrka bakom att vi har så många deltagare med tyngd här, säger Stina Lantz, programansvarig för Ignite Sweden.

För evenemanget i Göteborg samarbetade flera parter i förberedelserna, bland andra GU Ventures, Business Region Göteborg och Sahlgrenska Science Park.

Från övriga delar av landet medverkade Umeå Biotech Incubator, Uppsala Innovation Center, LEAD, Minc, Sting, Uminova Innovation samt Ignite Sweden.