Hur dejtar man i England?

29 juni, 2017

Fem bolag, Gnosco, Lumina, Moon Fertility, Tridentify och Predicare, har just deltagit i första delen av Sahlgrenska Science Parks internationaliseringsprogram Bridge Market Check. Ett program som avslutades under några intensiva dagar i London med föreläsningar, workshops och Anglonordic Life Science Conference.

Många nya kontakter och flera intressanta möten tillsammans med Business Sweden och nyckelpersoner från den offentliga vården i Storbritannien (NHS). En av deltagarna, Peiman Khorramshahi, Moon Fertility, summerar Bridge Market Check:

”Det har varit en spännande resa som vidgat mina vyer. Att lära känna marknaden på det här sättet och samtidigt börja bygga ett kontaktnät är verkligen värdefullt. Vi har fått visibilitet och feedback på var och hur vår lösning skulle kunna passa in.” 

Syftet med Bridge Market Check är att ge en översiktlig bild av förutsättningarna på den engelska marknaden och en guide över vilka strategiska frågor som måste besvaras för att fortsätta internationaliseringsprocessen. Intervjuer och presentationer genomförs av Business Sweden på plats med några av de ledande opinionsbildare som identifierats genom bland annat databassökningar.

I höst startar en ny grupp av företag Bridge Market Check samtidigt som steg 2 i internationaliseringsprogrammet rullar vidare för vårens deltagare. 

Varför skall man fortsätta med steg 2, Bridge Market Access, klarar man sig inte på egen hand?

”Visst kan man själv kontakta organisationer i det engelska sjukvårdssystemet, men, det vi erbjuder här är kunskap och kontakter. Du får en förståelse för hur marknaden fungerar och du bygger ett eget nätverk av relationer. Vi tror att du vinner tid och sparar resurser om du går med oss på planerad orientering istället för att gå på egen hajk”, säger Ted Ternander.

Mer om Sahlgrenska Science Parks internationaliseringsprogram