Dental24 uppmärksammad

23 maj, 2010

Webbportalen Dental24, med receptet att kombinera kunskap och teknik med nyheter inom tandvårdsområdet, röner nu positiv uppmärksamhet – grundaren Per Ahlberg är utsedd till en av Sveriges skarpaste webbentreprenörer 2010.

Tidningen Internetworld intresserar sig för företag som omsätter IT i verksamheten och redaktionen har nu valt ut de 25 webbtalanger de tror mest på under 2010. Per Ahlberg (plats 17) återfinns inom Sahlgrenska Science Park. Han driver sedan 2008 företaget Per Capita med Dental24, varumärket för en oberoende webbportal för alla yrkesverksamma inom dentalbranschen.

Vad är det som gör en sån här affärsidé framgångsrik?

” Med samarbete kommer man långt. Nätverket inom branschen finns med bland framgångsfaktorerna och det var strategiskt viktigt för varumärket att välja Sahlgrenska Science Park”, säger Per Ahlberg.

Mkmedia som gjort grafisk design och IT-lösningen är också en viktig del. Per beskriver sig själv som IT-medveten, men inte direkt IT-kunnig. Valet att ha all information på svenska var enkelt eftersom det ökar tillgängligheten och minskar motståndet att ta till sig information. Dessutom finns det skillnader inom tandvårdspraxis och förutsättningar jämfört med t ex USA. Desto större utmaning var det att finna en modell att ta betalt på nätet. För användarna är detta en gratistjänst – ett snabbt och enkelt sätt att hålla sig à jour. Lösningen blev att erbjuda partnerskap, som ger ett mervärde till kunder som vill synas och interaktivt delta på Dental24.

Människors förmåga att fullt ut ta till sig nätet som informationskanal är fortfarande en stor utmaning, tycker Per, som inom kort håller en utbildning i digital affärslogik. Dental24 verkar ha kommit en bra bit på väg.

Läs mer på Internetworld eller Dental24