Är 80-plussare framtidens influencers?

8 maj, 2019

– De företag och människor jag mött här idag har framför allt varit orienterade mot medtech och sustainability, och då är de ju på huvudfrågorna för världen, säger förre statsministern Fredrik Reinfeldt till Sahlgrenska Science Park.

TEXT: LIZELOTTE EDVINSSON

Fredrik Reinfeldt var en av huvudtalarna på CompInn i Göteborg som arrangerades av nio inkubatorer, science parks och nätverket #greenUps i Västsverige. Han berörde bland annat den ändrade åldersstrukturen i samhället och pekade på den växande målgruppen 80-plussare som framtidens verkliga influencers.

– Vi behöver enorma life science-insatser framöver eftersom vi lever allt längre, och det finns ett oerhört stort behov av sustainability-lösningar.  Men de måste kommersialiseras och ut utanför Sverige för att verkligen få genomslag.

– Om vi får en värld där man hävdar att allt ska vara inhemskt och där allt utländskt ska bekämpas som jag pratade om i mitt föredrag, då kommer det här inte att funka. Allt hänger ihop.

Kompetens och innovation var temat för dagen som lockade 450 deltagare och modererades av Klementina Österberg, vd GU Ventures. Bland övriga namnkunniga talare fanns Claudia Olsson, Exponential AB, Erik Gatenholm, Cellink. Lena Apler, Collector Bank AB, Malin Frithiofsson, Chalmers Ventures AB och Jörgen Oom, Peak Motivation AB.

Röster från CompInn

Marie Jörgensen, vad tycker du om dagen idag?

– Helt fantastiskt, talarna var jätteintressanta över lag, det var extra kul att höra om företaget Cellink, det var nytt för mig.

Annika Wiman, vad tar du med dig från CompInn?

– Jag tyckte mycket om Jörgen Oom som pratade om psykologi och positivt tänkande. Fredrik Reinfeldt var jätteintressant att lyssna på, speciellt för oss som är i 50-års åldern. Man kan lätt känna sig förbrukad, och utbildningen man har gått ligger långt tillbaka i tiden. Jag har gjort samma saker i 20 år och tittar efter andra lösningar nu. Jag vill utveckla mig vidare, kanske byta bana. Nätverkandet i pausen var också mycket bra.

Fredrik Gärdhagen läser på Handels i Göteborg och har kommit till CompInn för att nätverka och hämta inspiration. Strax påbörjar han ett projektarbete om Life Science-branschen i Västsverige för att få svar på frågor som: Varför väljer företag att etablera sig här? Varför uppstår healthtech i den här regionen just nu? Hur ser spelplanen ut framöver?

– Ett viktigt arbete som det ska bli intressant att följa säger Ted Ternander, Acceleratoransvarig på Sahlgrenska Science Park.

Gynius Plus, som utvecklat en produkt för att upptäcka livmoderhalscancer var en av de 40 utställarna och fick många kontakter och visitkort med sig hem.  Ambitionen är att förbättra kvinnors hälsa runt om i världen med en bärbar produkt som är kostnadseffektiv och enkel att använda. Marknadsfokus just nu är framför allt Afrika och utvecklingsländer.

– Visionen är att vår produkt Gynocular skall finnas i varje gynekologs ficka, säger Huaqing Li, CEO och grundare av Gynius Plus.

LÄS MER: Konsultbolag i hård konkurrens om AI-kompetens

Fakta:

CompInn, Competence & Innovation, är en del av #GbgTechWeek som pågår 6-11 maj 2019 i Göteborg.

CompInn arrangeras av VINK – Västsvenska inkubatorer och science parks inklusive #greenUps och nedan angivna finansiärer och partners. För mer information, kontakta Klementina Österberg, Klementina.osterberg@ventures.gu.se.


Ted Ternander
Affärsrådgivare med ansvar för vårt internationaliseringsprogram & acceleratorn
+46 703 969 309