Så gör de sig redo att gå internationellt

29 januari, 2018

Opatus, Medfield Diagnostics, Genit Innovations, Urinkollen och Aweria har alla deltagit i höstens Bridge Market Check, Sahlgrenska Science Parks internationaliseringsprogram. Programmet avslutades i samband med life science-konferensen Genesis i London samt workshops tillsammans med Business Sweden UK.

– Upplägget för Bridge Market Check var kanonbra med en bra balans mellan stöd från partners och eget arbete. På egen hand hade det varit dyrare och vi hade aldrig kommit såhär nära den brittiska marknaden på motsvarande tid”, säger Stefan Blomsterberg, Medfield Diagnostics.

Resultatet av den marknadsundersökning som genomförts för varje bolag tillsammans med Business Sweden ligger nu till grund för vidare bearbetning och förståelse av marknaden.

– Viktigast just nu är att underhålla det nätverk som var och en byggt upp med så kallade Key Opinion Leaders i England, säger Erik Heimer, Sahlgrenska Science Park, som coachar bolagen genom Bridge Market Check.

– Även om vägen till internationalisering ser olika ut för alla finns det ett antal gemensamma kontrollstationer. Vi hjälper till med karta och kompass istället för att man ensam skall ge sig ut på hike, fortsätter Erik, och betonar att det aldrig är för tidigt för ett life science-bolag att planera för en internationell lansering.

Text: Lizelotte Edvinsson